Dit onderzoek gaat over het hoe en wat van alcoholconsumptie in het dagelijks leven. Zo krijgen we meer inzicht in de context en patronen van alcoholconsumptie.
Uitvoering
In dit onderzoek worden 305 volwassenen gevolgd die met een app bijhouden wanneer ze drinken, in welke context en of en wat ze erbij eten en hoe ze zich voelen. De focus ligt bij snacken, sociale context, emotie en stressbestendigheid. Al deze informatie geeft een uniek inzicht in de alcoholconsumptie in het dagelijks leven. Dit kan bijdragen aan strategieën om verantwoorde alcoholconsumptie in een gezonde leefstijl te stimuleren.
Uitvoering: Open University Heerlen
Financiering: ERAB, de Europese stichting voor alcoholonderzoek
Conclusie
De resultaten laten zien dat zowel positieve als negatieve gevoelens kunnen leiden tot de beslissing om alcohol te gaan drinken. Individuen kunnen besluiten om alcohol te consumeren wanneer ze emotionele ups en downs ervaren. Bovendien, wanneer negatieve gevoelens in het oog springen, kunnen individuen grotere hoeveelheden alcohol consumeren. Negatief affect kan een cruciale rol spelen in de relatie tussen stress en alcohol. Vooral wanneer het negatieve affect verhoogd is, kan stress alcoholconsumptie oproepen. De algemene conclusie is dat emoties alcoholconsumptie kunnen oproepen bij niet-afhankelijke, matig drinkende volwassenen.
Publicaties