Bier en sport: wat zegt de wetenschap?

09/09/2021

Veel mensen genieten na het sporten samen van een biertje. Maar is dit wel verantwoord? Een review1 bekijkt alle experimentele onderzoeken die tot nu toe zijn gedaan om tot een advies te komen: alcoholarm bier, bij voorkeur met toegevoegd natrium, kan helpen bij rehydratatie na inspanning. Als je toch alcoholhoudend bier drinkt, beperk je consumptie dan en wissel af met niet-alcoholische opties. Naast rehydratatie kan het drinken van alcoholvrij bier rijk aan polyfenolen een effectieve strategie zijn om luchtweginfecties tijdens zware inspanning te voorkomen.

Wat is er al bekend? Als je veel alcohol drinkt, verslechteren de neuromotorische functies en de spiereiwitsynthese, wat kan leiden tot suboptimale training. Bovendien verhoogt alcohol de productie van urine, wat kan leiden tot uitdroging.1Maar matige consumptie kan juist positieve effecten hebben voor mensen die regelmatig sporten.

Wat voegt dit onderzoek toe? De huidige review bestudeert systematisch alle experimenten naar bierconsumptie op sportprestaties en herstel. De studie kijkt in totaal naar 16 experimenten.

Verbeterde rehydratatie na inspanning
Als je intensief sport, verlies je vocht. Het vochtgehalte moet daarna worden aangevuld. Uit alle experimenten waarbij deelnemers na het sporten bier konden drinken, concluderen de auteurs dat het kiezen van bier met een lager alcoholgehalte en/of het toevoegen van natrium (Na+) kan helpen bij het vasthouden van vocht. Let wel op: hoewel het toevoegen van natrium helpt, vinden mensen het vaak minder lekker.

Wil je toch alcoholhoudend bier drinken (met meer dan 4% alcohol), beperk dan de hoeveelheid (minder dan 700 ml) en drink ook water, sportdranken of andere geschikte rehydratatiedranken.

Bier voor het sporten?
Er is slechts één onderzoek waarbij deelnemers bier drinken voor het sporten. Dit onderzoek vond geen positieve effecten. Hoewel alcoholisch bier koolhydraten en vocht bevat, zou de hoeveelheid die je zou moeten drinken te veel zijn om te voldoen aan de aanbevelingen voor het sporten. Bij het drinken van meer dan een liter ervaren mensen negatieve neuromusculaire effecten: het evenwicht wordt tot 90 minuten na consumptie beïnvloed en ook de reactietijd is slechter in de uren na consumptie.

Of alcoholvrij bier kan dienen als een geschikte pre-sportdrank is nog niet goed onderzocht. Maar het bevat doorgaans minder koolhydraten dan sportdranken en aanzienlijk minder natrium.

Luchtweginfecties voorkomen
Op basis van studies die de effecten van bierconsumptie over een langere periode bekijken, concluderen de auteurs dat het drinken van alcoholvrij bier rijk aan polyfenolen een effectieve strategie zou kunnen zijn om luchtweginfecties tijdens zware training te voorkomen. En als er met mate wordt geconsumeerd, lijken lichaamssamenstelling en kracht grotendeels onaangetast door bier.

   Sterke punten

  • Systematische review
  • Alleen experimentele onderzoeken meegenomen

   Beperkingen

  • De meeste onderzoeken hebben slechts een klein aantal proefpersonen
  • De meeste onderzoeken richten zich op mannen

Referenties

  1. Wynne, J. L., & Wilson, P. B. (2021). Got Beer? A Systematic Review of Beer and Exercise. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism1(aop), 1-13.