Vraagbaak: Word je dik van bier omdat er meer suiker in zit dan in andere alcoholische dranken?

Gist zet suiker uit graan of vruchten om in alcohol. Zo ontstaat alcohol in alcoholhoudende dranken. Hoeveel suiker zit er in verschillende alcoholische dranken? Hoeveel calorieën leveren suikers en alcohol? Word je dik van suiker? Hoeveel calorieën levert een standaardglas van de verschillende alcoholhoudende drank? En word je dik van bier, omdat er meer suiker in zit dan in andere alcoholische dranken?

De alcohol in alcoholische dranken ontstaat door vergisting of fermentatie. Dit houdt in dat de meeste suikers in alcoholische drank worden omgezet tot alcohol. Hoe hoger het alcoholgehalte, des te minder suikers bevat de alcoholische drank over het algemeen. Suikers heten ook wel koolhydraten.

Hoeveel suiker zit er in verschillende alcoholische dranken?
Pils bevat 7,8 gram koolhydraten per 250 ml. Zoete witte wijn bevat bijna 6 gram koolhydraten per 100 ml terwijl droge witte wijn slechts zo’n 1 gram koolhydraten per 100 ml bevat. Een standaardglas whisky van 35 gram bevat zelfs geen koolhydraten, maar wel een hoog gehalte aan alcohol (35 g/100 ml tegenover bijvoorbeeld 4,4 g/100 ml in pilsener)2.

Tabel 1. Hoeveelheid koolhydraten en kilocalorieën per alcoholische drank2

Alcoholische drank

Koolhydraten per standaardglas

Kcal per standaardglas

Alcoholarm bier (01 – 2%)

11,3

57,5

Alcoholvrij bier (<0,1%)

15,3

65

Bier met vruchtensmaak

15

132,5

Bier, oud bruin

13,8

95

Pilsener

7,8

115

Zwaar bier (>7%)

10,3

160

Brandewijn

0

231

Jonge jenever

0

68,6

Oude jenever

0,4

70

Rum

0

82

Whisky

0

86

Likeur (15 – 25%)

10,2

84,7

Rode wijn

3

82

Rosé wijn

2,5

71

Droge witte wijn

0,6

67

Zoete witte wijn

5,9

96

 

Hoeveel calorieën leveren suikers en alcohol?
Koolhydraten leveren energie, maar dat doet alcohol ook. 1 gram alcohol levert 7 kilocalorieën. Dat is meer dan 1 gram koolhydraten, namelijk 4 kilocalorieën per gram. Uiteindelijk maakt het niet uit of je naar koolhydraten of alcohol kijkt. Het gaat om de totale hoeveelheid energie in de voeding.

Word je dik van suiker?
Biet- of rietsuiker is een koolhydraat en wordt ook wel saccharose genoemd. Daarnaast heb je ook melksuiker (lactose) en moutsuiker (maltose) Het zijn zoete stoffen gewonnen uit de natuur en ze hebben veel verschillende vormen (kristalsuiker, rietsuiker, honing, suiker in fruit, melk of graan enzovoort).

Sommigen denken dat de ene vorm van suiker beter is dan de andere. Dit is niet het geval. Uiteindelijk worden alle suikers in het lichaam omgezet in de stoffen glucose, galactose en fructose. Deze worden gebruikt als energie in het lichaam. De hersenen functioneren bijvoorbeeld volledig op glucose.

Een teveel aan suikers kan bijdragen aan overgewicht. Het eten van suiker op zich hoeft geen probleem te zijn, het gaat om de balans tussen inname van kilocalorieën en hoeveel energie men nodig heeft op een dag3.

Hoeveel calorieën levert een standaardglas van de verschillende alcoholhoudende drank?
in tabel 1 is naast de hoeveelheid koolhydraten ook de hoeveelheid kilocalorieën weergegeven behorende bij standaardglazen. Een standaardglas alcoholhoudende drank bevat 10 gram alcohol. In tabel 2 worden de standaardhoeveelheden van verschillende alcoholische dranken weergegeven waarop de getallen gebaseerd zijn.

Tabel 2. Standaardhoeveelheid in ml per drank1

Drank

Standaardglas (ml)

Pils

250 ml

Wijn

100 ml*

Sterke drank

35 ml

Likeuren

35 ml

Mixdrank

250 ml, waarvan 35 ml alcoholische drank

* De Eettabel van het Voedingscentrum houdt 150 ml aan als standaardhoeveelheid wijn, omdat dit de hoeveelheid is die mensen thuis vaak in hun glas schenken.

Uit de tabellen is af te lezen dat pilsener meer kilocalorieën bevat dan rosé , rode en droge witte wijn (115 kilocalorieën in pilsener tegenover ongeveer 70 – 80 kilocalorieën in de wijnen). Alcoholvrij en alcoholarm bier leveren nog minder energie (alcoholvrij bier 65 kilocalorieën en alcoholarm bier 58 kilocalorieën). Dat komt doordat er weinig tot geen alcohol in zit die calorieën levert. Een standaardglas whisky levert 86 kilocalorieën op. Een standaardglas whisky bevat, zoals eerder gezegd, 35 ml. Een standaardglas bier is vele malen groter, namelijk 250 ml.

Word je dik van bier, omdat er meer suiker in zit dan in andere alcoholische dranken?
De hoeveelheid koolhydraten in een standaardglas alcoholhoudende drank kan variëren van 0 (whisky) tot 14 gram (oud bruin bier) Maar de hoeveelheid suikers in een alcoholische drank geeft niet weer hoeveel energie deze drank bevat. Hierin moet bijvoorbeeld ook de hoeveelheid alcohol worden meegenomen. Alcohol levert meer energie dan koolhydraten. Uiteindelijk zijn het de calorieën die bepalen of je dik wordt of niet. het gaat om de balans tussen inname van calorieën en hoeveel energie je nodig hebt op een dag.

Een standaardglas alcoholhoudende drank levert rond de 100 kilocalorieën. Dus als je op je gewicht wil letten, drink dan met mate en let er op dat je drankje niet veel meer is dan een standaardglas. En vergeet de calorieën uit de hapjes die je bij je drankje eet niet. En niet te vergeten: Beweeg voldoende en eet gezond.

Bronnen

  1. Voedingscentrum. Eettabel. 2009, 4e druk. Voedingscentrum: Den Haag
  2. Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Nederlands Voedingsstoffenbestand online versie 2013/4.0. Geraadpleegd op 6 maart 2014. http://nevo-online.rivm.nl
  3. Voedingscentrum. Alles over zoet. Gevonden op 6 maart 2014. http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-boodschappen/Veilig-eten/alles-over-zoet/suiker.aspx