Niet de smaak, maar vooral het imago bepaalt de waardering voor alcoholvrij bier

Wat gebeurt er als je een pilsje verwacht, maar alcoholvrij bier te drinken krijgt? Onderzoekster Ana Patricia Silva van Wageningen University & Research onderzocht of mensen het verschil tussen beide biersoorten konden ontdekken en wat het effect is van de naam, alcoholvrij bier of bier, op de smaak en voorkeur van beide dranken.




Effect op smaakvoorkeur
Dit onderzoek toont aan dat de productnaam (alcoholvrij bier of bier) – zonder merken te noemen en het etiket te tonen – de voorkeur voor een drank beïnvloedt. Wanneer alcoholvrij bier werd geserveerd en het label ‘bier’ kreeg, dan vonden de deelnemers het alcoholvrije biertje lekkerder. Waarschijnlijk komt dit door een reactie op de naam van het product en niet door de smaak van het alcoholvrije bier. Alcoholvrij bier werd namelijk minder lekker gevonden als het werd geserveerd als ‘alcoholvrij bier’. Bij bier (met alcohol, geserveerd als ‘bier’) gebeurde juist het tegenovergestelde. De voorkeur voor deze drank werd juist gedreven door smaak en niet door de naam van het product, aangezien de score voor smaak gelijk bleef.

Effect op emoties
De deelnemers voelden zich minder getroost, uitbundig, goed, gelukkig, blij en geliefd wanneer zij bier kregen met het label ‘alcoholvrij bier’. Aan de andere kant was het gevoel van vervulling hoog wanneer alcoholvrij bier als ‘bier’ werd geserveerd. Positieve emoties werden gerelateerd aan bier geserveerd als ‘bier’ en negatieve emoties bij alcoholvrij bier met label alcoholvrij.

Onderzoek in de kroeg
De onderzoekers serveerden de twee soorten bier op vier onafhankelijke momenten in een echte kroeg aan 155 mensen. Tijdens twee bezoeken kregen de deelnemers de dranken te drinken met de echte productnaam en op de andere twee momenten kreeg bier het label ‘alcoholvrij’ en omgekeerd. De deelnemers waren uiteraard niet op de hoogte gesteld van deze opzet van het onderzoek.

In gesprek met onderzoekster Ana Patricia Silva​

  • Eerder concludeerde je dat alcoholvrij bier moeten worden gepresenteerd als een op zichzelf staand product en niet als een vervanger van bier. Passen de resultaten van het huidige onderzoek bij deze conclusie?
    "De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de verwachting van alcoholvrij bier alleen is gekoppeld aan functionaliteit, aangezien de emotionele voordelen van bier drinken afwezig zijn. Waarschijnlijk komt dit doordat mensen het als een vervanger voor bier zien. Als de naam van het alcoholvrije bier werd veranderd dan was er wel een positief effect Hierdoor verwachten we dat het creëren van een eigen identiteit voor alcoholvrij bier zou kunnen helpen om het imago op te krikken en de associatie met pils te verbreken."
     
  • Zou jij de naam van alcoholvrij bier veranderen om het imago op te krikken?
    "Waarschijnlijk wel. Het is belangrijk dat de productnaam positieve emoties bij mensen oproept en mensen aanspreekt. Dit moet wel passen binnen de productontwikkelingsstrategie van bedrijven waarbij ook andere aspecten aan bod komen, zoals sensorisch onderzoek en marketing."
     
  • Hadden de deelnemers door dat ze op twee momenten niet te drinken kregen wat ze verwachten?
    "Ik denk dat sommigen het wel door hadden. Zeker tijdens de laatste sessie kunnen deelnemers zich wat meer bewust zijn van de opzet. Bij het ontwerp van ons onderzoek hebben we hier rekening mee gehouden door onder andere de volgorde van de dranken per sessie verschillend te houden per persoon, daarmee konden we dit effect minimaliseren." 
  • Ben je van plan om nog meer onderzoek te doen op dit gebied?
    "Ja, met het huidige onderzoek vergeleken we emoties voor en na het drinken van bier en alcoholvrij bier. We weten nu dat deze emoties flink van elkaar kunnen verschillen, maar wat er gebeurt tijdens het drinken van dat biertje is onduidelijk. Misschien ervaar je andere emoties tijdens het drinken van bier dan ervoor of erna en worden deze emoties beïnvloed door factoren die je waarneemt tijdens het drinken van bier. Dat willen we onderzoeken."

 

Bron:

Silva AP et al. (2017). What’s in a name? The effect of congruent and incongruent product names on liking and emotions when consuming beer or non-alcoholic beer in a bar. Food Qual Pref, 55:58-66.

Het onderzoek naar waardering van bier en alcoholvrij bier is gefinancierd door Kennisinstituut Bier.