Met alleen bier vul je je vocht niet voldoende aan na het sporten

Bier na het sporten is voor velen een bekend fenomeen. Onderzoekers van Wageningen University & Research onderzochten het effect van bier op de vochtbalans na inspanning. Ze vonden geen verschil in rehydratiestatus na het drinken van een matige hoeveelheid pils, bier met een laag alcoholgehalte of alcoholvrij bier1. Alleen bier blijkt niet voldoende om je vocht volledig aan te vullen na het sporten.


Matige bierconsumptie
Als je meer dan 2% vocht verliest kan dit je sportprestatie negatief beïnvloeden. Daarom is het belangrijk om na het sporten te rehydrateren, je vocht weer aan te vullen. Vooral als meerdere prestatiemomenten kort na elkaar volgen. De Wageningse onderzoekers onderzochten of bier hiervoor geschikt is. Het onderzoek toont aan dat matige bierconsumptie dezelfde invloed heeft op de vochtbalans als alcoholarm en alcoholvrij bier en zelfs als een isotone sportdrank en water bij milde uitdroging en na 5 uur. Maar de hoeveelheid van deze dranken was niet genoeg om de vochtverliezen compleet aan te vullen.

De derde helft
Dertien gezonde mannen van 18 - 35 jaar bezochten de universiteit vijf keer waar zij fietsten op een fietsergometer tot ze 1% van hun lichaamsgewicht hadden verloren in de vorm van zweet. Vervolgens vulden ze hun vochtverlies (100% van het vochtverlies, ongeveer 750 ml) aan met bier (5%), bier met een laag alcoholpercentage (2%), alcoholvrij bier (0,0%), een isotone rehydratiedrank of kraanwater. De mannen bleven daarna voor een periode van vijf uur op de universiteit om de urineproductie te meten.

Eerder onderzoek
De urineproductie was hoger een uur na het drinken van bier in vergelijking met de isotone rehydratiedrank, maar dit verschil hield niet aan. Een eerdere studie vond een duidelijker effect op de urineproductie na het drinken van bier, bier met een laag alcoholgehalte of alcoholvrij bier. Bij dit onderzoek waren de deelnemers meer uitgedroogd (2% van lichaamsgewicht) en dronken ze meer bier (1,6 l)2. De mannen plasten meer na bier dan wanneer zij alcoholarm bier of water dronken na inspanning. Australische onderzoekers3,4 experimenteerden met het natriumgehalte van bier. Zij toonden aan dat een bier (2,3%) met een hoog natriumgehalte van 50 mmol per liter de meest positieve invloed had op de vochtbalans vergeleken met bieren met een hoger alcoholpercentage en hetzelfde of een lagere hoeveelheid natrium. Bij geen van de studies op dit gebied werd volledige rehydratie bereikt1.

Conclusie
Een matige hoeveelheid bier (ongeveer 3 standaardglazen) lijkt geen invloed te hebben op de urineproductie, maar zorgt niet voor complete rehydratie na inspanning. Matige bierconsumptie, in de vorm van pils, bier met een laag alcoholgehalte of alcoholvrij bier in combinatie met water of een andere rehydratiedrank en zoute snacks zouden een goede rehydratiestrategie kunnen zijn. Hier is echter meer onderzoek naar nodig. 

Bronnen:

  1. Wijnen AHC, Steennis J, Catoire M, Wardenaar FC, Mensink M (2016). Post-Exercise Rehydration: Effect of Consumption of Beer with Varying Alcohol Content on Fluid Balance after Mild Dehydration. Front Nutr, 3:45. 
  2. Flores-Salamanca R, Aragón-Vargas LF. (2014). Postexercise rehydration with beer impairs fluid retention, reaction time, and balance. Appl Physiol Nutr Metab, 39(10):1175-1181.
  3. Desbrow B, Murray D, Leveritt M. (2013). Beer as a sports drink? Manipulating beer’s ingredients to replace lost fluid. Int J Sport Nutr Exerc Metab, 23(6):593-600.
  4. Desbrow B, Cecchin D, Jones A, Grant G, Irwin C, Leveritt M. (2015). Manipulations to the alcohol and sodium content of beer for postexercise rehydration.  Int J Sport Nutr Exerc Metab, 25(3):262-270.