Calorieën in drankjes en het effect op lichaamsgewicht

Word je dik van bier? Dat is een vraag die veel mensen zich stellen. Als je veel drankjes met calorieën drinkt en deze calorieën niet verbrandt, kan je gewicht toenemen. Denk dan aan alcoholhoudende dranken, suikerhoudende frisdranken en vruchtensappen. Ook zorgen vloeibare producten voor een minder verzadigend gevoel in vergelijking met vast voedsel, waardoor je misschien ongemerkt meer calorieën binnenkrijgt.

Studie
Een studie die onlangs werd gepresenteerd op het Europese obesitas congres in Portugal kijkt naar het verschil in gewichtstoename wanneer 17 verschillende drankjes theoretisch worden vervangen door water1. De onderzoekers gebruiken hiervoor een wiskundig model. De conclusie: als vier jaar lang dagelijks één glas gezoete frisdrank of bier zou worden vervangen door een glas water, dan komt overgewicht minder vaak. Het vervangen van andere dranken zoals melk of koffie leidt niet tot minder overgewicht.

Berichtgeving
De onderzoekers vroegen ruim 15.000 volwassenen van gemiddeld 38 jaar naar hun alcoholconsumptie bij de start van de studie en elke twee jaar naar hun gewicht. Vervolgens gebruikten ze een wiskundig model om te berekenen wat het effect in theorie zou zijn van vervangen van de verschillende dranken door water.
De deelnemers vervingen dus niet daadwerkelijk dranken door water. En de resultaten van deze studie kunnen niet rechtstreeks vertaald worden naar een hoger of lager risico op overgewicht bij het vervangen van bepaalde dranken door water, zoals sommige media wel berichtten2.

Calorieën
Bier, wijn en sterkedrank bevatten allemaal rond de 100 kilocalorieën per consumptie. Voor het aantal calorieën maakt het dus niet uit welke drank je drinkt. En als je bij je glaasje ook pinda’s chips en ander hapjes eet, kunnen de calorieën aardig oplopen. Als je meer eet dan je nodig hebt en daarbij onvoldoende beweegt word je dikker.

Meer informatie over calorieën in alcoholhoudende dranken

Referenties:
1. U.  Fresán, Gea, A., Bes-Rastrollo, M., Ruiz-Canela, M., en Martinez-Gonzalez, M. A., Substitution Models of Water for Other Beverages, and the Incidence of Obesity and Weight Gain in the SUN Cohort., Nutrients, vol. 8, nr. 11, 2016.
2. http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4703373/risico-obesitas-neemt-15-procent-af-vervangen-glas-frisdrank-water.html?redirect=1​